Μάθημα: ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ
Κωδικός: SKL302
Εξάμηνο: Α
Διδάσκουσα: Χ. Ντελοπούλου
Το μάθημα είναι διαθέσιμο στο eclass στη διεύθυνση
http://eclass.uoa.gr/courses/ECON119/index.php
Σκοπός
Ζούμε πλέον όλοι σε μια επανάσταση, αυτή του διαδικτύου, η οποία έχει ξεκινήσει μόλις 2 δεκαετίες κι έχει αλλάξει κατά πολύ τις καθημερινές συνήθειες των ανθρώπων σε πολλούς τομείς όπως της επικοινωνίας, της οικονομίας, του κράτους, της εργασίας, του σχολείου, του ελεύθερου χρόνου. Νέες μορφές συλλογικότητας και συμμετοχής επαναπροσδιορίζονται καθημερινά. Στόχος του μαθήματος αυτού είναι να αποκωδικοποιήσουμε και να αποτυπώσουμε την αλλαγή στις δραστηριότητες αυτές και ειδικότερα αυτές στο χώρο του εμπορίου ή με άλλα λόγια στο χώρο του ηλεκτρονικού επιχειρείν. Οι δραστηριότητες αυτές συνεπάγονται αλλαγές είτε άμεσα αντιληπτές, είτε όχι. Μια από τις πολύ σημαντικές αλλαγές είναι στον τρόπο με τον οποίο διαχειριζόμαστε τον χώρο των αγορών και του εμπορίου. Μιλούμε όλοι πλέον για το «ηλεκτρονικό εμπόριο» ως κάτι δεδομένο. Το ηλεκτρονικό εμπόριο περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο γίνονται οι συναλλαγές επάνω σε δίκτυα, κυρίως το internet. To ηλεκτρονικό εμπόριο μπορεί να επιδρά σε ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού του πλανήτη, σε επιχειρήσεις, σε επαγγέλματα και φυσικά σε ανθρώπους. Δημιουργείται μια νέα βιομηχανική τάξη, υπερβαίνεται ο φραγμός του χρόνου, η πληροφορία «τρέχει» πολύ γρήγορα και δημιουργεί επιχειρηματικές ευκαιρίες σε οποιαδήποτε άκρη του πλανήτη.
Ο φοιτητής μέσω συγκεκριμένων δραστηριοτήτων και εργασιών στο διαδίκτυο θα είναι σε θέση να μελετήσει κλαδικά περιπτώσεις ηλεκτρονικού εμπορίου και να αναλύσει βέλτιστες πρακτικές σε διεθνές και εθνικό επίπεδο.
Περιεχόμενο
Προσανατολισμό προς τη Διοίκηση. Το ηλεκτρονικό εμπόριο μπορεί να προσεγγιστεί από την διοικητική και την τεχνολογική σκοπιά Είναι απαραίτητη η διακλαδική προσέγγιση. Οι κυριότεροι κλάδοι είναι η Λογιστική, τα Οικονομικά, τα Πληροφοριακά Συστήματα, το Marketing, το Management και η Διαχείριση των ανθρώπινων πόρων. Παράλληλα είναι ένας διεπιστημονικός τομέας που σχετίζεται τόσο με την Επιστήμη των Υπολογιστών, όσο με τη Τεχνολογία, τη Ψυχολογία , τις Πολιτικές Επιστήμες και τη Νομοθεσία. Για να γίνει αντιληπτό και κατανοητό το ηλεκτρονικό επιχειρείν είναι απαραίτητο να προσανατολιστεί προς το πραγματικό κόσμο, μέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα από συγκεκριμένους οργανισμούς, μικρές επιχειρήσεις και από μη κερδοσκοπικές οργανώσεις για να σκιαγραφηθούν οι αρχές του ηλεκτρονικού επιχειρείν, το κόστος του και πως οι επιχειρήσεις χρησιμοποιούν τις λειτουργίες του. Απαραίτητο είναι ένα στέρεο θεωρητικό υπόβαθρο και είναι απαραίτητες αναφορές στη συμπεριφορά των καταναλωτών, στην οικονομική θεωρία και στον ανταγωνισμό. Η επιστημονική προσέγγιση δεν παύει να είναι συστημική και αναλύονται παράλληλα διεθνείς πρακτικές ή βέλτιστες πρακτικές ανά κλάδο. Θα επικεντρωθούμε αρχικά σε σε εισαγωγικές έννοιες στο Ηλεκτρονικό Επιχειρείν και το Ηλεκτρονικό καθώς και σε Θεμελιώδη Στοιχεία αυτών. Θα αναπτυχθεί το ηλεκτρονικό περιβάλλον και οι σχετικές στρατηγικές Ηλεκτρονικού Επιχειρείν οι οποίες αναπτύσσονται. Στα πλαίσια της επιχείρησης θα επικεντρωθούμε στην εφοδιαστική αλυσίδα, στις ηλεκτρονικές προμήθειες, στα λογιστικά πληροφοριακά συστήματα καθώς και στην Διαδικτυακή Επιχείρηση και στα Social Media.
Βιβλία-Σημειώσεις
• Σημειώσεις της διδάσκουσας και βοηθητικό ηλεκτρονικό υλικό το οποίο διατίθεται στον ιστοχώρο του μαθήματος
• Ηλεκτρονικό εμπόριο 2010, Έκδοση: 1η εκδ./2011, Turban Efraim,King David,,Lee Jae,Ting-Peng Liang, Turban Deborah, ISBN: 978-960-512-605-6, Εκδόσεις Χ. Γκιούρδα & ΣΙΑ
• Ψηφιακές Επιχειρήσεις και Ηλεκτρονικό Εμπόριο: Στρατηγική, Υλοποίηση και Εφαρμογή, Dave Chaffey, 6η έκδ./ 2016, ISBN:978-960-461-671-8, Εκδόσεις Κλειδάριθμος
Βιβλιογραφία
- «Ηλεκτρονικό εμπόριο» Δουκίδης Γεώργιος Ι., Δράκος Βίλλιαμ Σ., Θεμιστοκλέους Μαρίνος Γ., Παπαζαφειροπούλου Νατάσα Γ., Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών
- The Complete E-Commerce Book, Second Edition: Design, Build & Maintain a Successful Web-based Business, Janice Reynolds, Elsevier.
- «‘Ηλεκτρονικό Εμπόριο, Επιχειρήσεις, Τεχνολογία, Κοινωνία», Laudon Κ.,Traver C. C. 10η Έκδ./2014, ISBN: 978-960-491-085, Εκδόσεις Παπασωτηρίου
- «Ηλεκτρονικό Εμπόριο», Gary P. Schneider, 11η έκδ., ISBN:978-960-512-6759, Εκδόσεις Χ. ΓΚΙΟΥΡΔΑ ΣΙΑ
- «Πληροφοριακά συστήματα διοίκησης, Άνθρωποι, τεχνολογία, διαδικασίες», Wallace Patricia, 1η έκδ./2014, ISBN: 978-960-218-886-6, Εκδόσεις Κριτική
Απαιτήσεις μαθήματος:
Η εγγραφή στο μάθημα γίνεται ηλεκτρονικά στον ιστοχώρο του μαθήματος